En els anys
20 de segle XX, es va popularitzar una nova forma de transport: els
autobusos.
L'any 1921 es
constitueix la societat Compañía General de Autobuses – CGA”,
amb la concessió per part de l'Ajuntament de set línies regulars,
que enfront dels tramvies, oferien una major mobilitat.
La CGA va
inaugurar la primera línia que anava del carrer Provença a
l'Estació de França, passant per les places Catalunya, Antoni López
i Pla de Palau, l'octubre de 1922.
Altres
companyies del moment foren, la de Autobuses del Norte de Barcelona, constituïda
en 1927 que tenia la concessió de dues línies de Gràcia a Horta,
rodejant el Turó del Carmel amb central a la Plaça Lesseps i
Autobuses Roca, que mereix un tractament a part.
Compañía de Autobuses del Norte de Barcelona. |
L'any 1928 Magí Roca Sangrà, va sol·licitar a l'Ajuntament la concessió d'una línia que anava del Passeig de Gràcia/Provença, arribaven al carrer d'Urgell i al Paral·lel
Autobusos Roca cobrien les necessitats de transport a la zona alta de l'Eixample. Un sector mal cobert pels tramvies. L'any 1930 encara va obtenir la concessió de la línia, amb trajecte entre Balmes/Pelai i el barri d'Horta.
Autobusos Roca cobrien les necessitats de transport a la zona alta de l'Eixample. Un sector mal cobert pels tramvies. L'any 1930 encara va obtenir la concessió de la línia, amb trajecte entre Balmes/Pelai i el barri d'Horta.
A Horta
però, l'any 1926 la companyia d'autobusos del Nord de Barcelona,
formada per l'Agrupació de Propietaris del Carmel, inaugurà el
servei Horta-Carmel que va tenir una gran transcendència.
Línia Horta Carmel dia de la inauguració, foto Brangulí |
Un segon pas el donà el sr. Aircorbe, advocat resident a la barriada dels Periodistes, situada a la Font d'en Fargues i el Torrent de la Carabassa. El Sr, Aircorbe gestionà la la concessió de línia d'autobusos Lesseps-Guinardó que fou atorgada l'any 1926 a nom de Ramón Oriol Cinca, en 1928 la concessió fou prolongada : Lesseps-Guinardó-Horta, a favor de Josep Esteve, i explotada per l'empresa “Autobuses del Norte de Barcelona.
Aquesta línia va desaparèixer durant la Guerra Civil de 1936-1939, la Generalitat en va requisar els cotxes, els quals foren portats al front d'Aragó.
Cap l'any 1962 tornava a restablir-se aquesta línia, molt
desitjada per la gent d'Horta que feia el servei de posar en contacte
Horta, Guinardó i la part alta del Carmel, una zona que sempre havia
estat – i continua estant – desatesa.
ELS AUTOBUSOS
ROCA
Si existeix
alguna companyia de transports col·lectius que els vells veïns
d'Horta i del Guinardó recorden, aquesta és autobusos Roca.
Aquests autobusos van omplir un gran buit en les desastroses
comunicacions entre Horta i el Guinardó amb el centre de la ciutat
de Barcelona.
En 1928 la
concessió d'una línea d'autobusos de Còrsega.Passeig de Gràcia a
la Rambla Volart al Guinardó, que li fou concedida l'abril de 1928.
Es van posar en servei tres cotxes de fabricació francesa marca
SOMUA (Société d'Utillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie de
Saint Ouen-Seine).
En el Butlletí del Mas Guinardó del mes de desembre de 1927 es comunicava als socis que el dia 18, s'inaugurava la línia d'autobusos Roca. El 23 d'abril el Sr. Roca va parlar de les futures línies d'autobusos que durien del uiinardó al Passeig de Gràcia, passant pel carrer Còrsega.
La comissió de Foment va dirigir una nota a la direcció dels tramvies de Barcelona demanat que els conductors respectessin les parades, ja que no fer-ho motivaria una catàsfrofe a la Rambla Volart.
En el Butlletí del Mas Guinardó del mes de desembre de 1927 es comunicava als socis que el dia 18, s'inaugurava la línia d'autobusos Roca. El 23 d'abril el Sr. Roca va parlar de les futures línies d'autobusos que durien del uiinardó al Passeig de Gràcia, passant pel carrer Còrsega.
La comissió de Foment va dirigir una nota a la direcció dels tramvies de Barcelona demanat que els conductors respectessin les parades, ja que no fer-ho motivaria una catàsfrofe a la Rambla Volart.
Mas Guinardó - Festa de la inauguració de la línia - Foto Brangulí |
En ampliar la
línia original al Guinardó, amb prolongació fins el Paral·lel, la
companyia Autobusos Roca, matriculà i va posar en servei des del mes
de febrer de 1930, una sèrie de 7 autobusos marca SOMUA com els
precedents, que si bé no diferien en la maquinaria si que ho feien
en l'aspecte extern.
Se sabia a
Horta que la companyia d'Autobusos Roca era una empresa seriosa i que
podia estar interessada en una nova línia que posés en contacte el
centre de Barcelona amb Horta. Tot el barri es va bolcar en
aconseguir aquesta línia d'autobusos. La línia es va obtenir
finalment però, no sense haver treballat molt, tant les entitat del
barri com els veïns que es van mantenir units i perseverants, a la
fi d'aconseguir allò que els era tant necessari, una actitud en el
cas d'Horta meritòria.
Dia de la inauguració de la línia - Fotos Brangulí |
En 1927
comença un moviment per obtenir aquest servei i es constitueix una
comissió l'any 1928, nomenada per entitats del barri, per tal
d'assumir la responsabilitat directa de la impulsió d'aquesta línia.
El mes de
juliol del mateix any, és a dir, quatre mesos més tard la Compañia
General de Aubotubes, que havia reiterat molts cops que no
l'interessava donar servei a Horta, va canviar de parer i va demanar
que, si més no, la deixessin arribar fins els Quinze, es tractava,
en definitiva, d'oposar-se a la concessió de la línia Roca que els
veïns reclamaven.
En 1930 la
“Comissió Municipal Permanent” acordà obrir durant un període
de 30 dies, un concurs per l'establiment definitiu d'una línia
d'autobusos des del centre fins a Horta.
La
intromissió de la Compañia General de Autobuses va aixecar una gran
protesta a Horta que va originar la redacció d'un manifest signat
per les entitats del barri.
Malgrat tota
aquesta colla de dificultats el barri unit va aconseguir un servei
d'autobusos digne des del centre de Barcelona, carre Pelai a Horta,
van ser, doncs, els primers autobusos que van arribar-hi.
Dia de la inauguració davant la parròquia de Sant Joan d'Horta 1932. Autor desconegut |
La concessió
fou atorgada el 16 d'octubre de 1930 i van entrar en servei oficial
el 22 de desembre i la festa inaugural, amb tres nous cotxes en
servei, fou el diumenge 1 de febrer de 1931, el trajecte durava 20
minuts, cal aclarir que el trànsit de l'època així ho
permetia, és clar.
De la Ronda
va sortir una caravana amb sis cotxes que van recórrer el trajecte
habitual i van arribar fins la porta de l'església de Sant Joan
d'Horta al carrer de Campoamor, entre els aplaudiments dels habitants
de la barriada que van voler premiar així el gran esforç que havia
realitzar l'Industrial Roca en dotar a les barriades que en sortien
beneficiades Horta, Santa Eulàlia, Carmel- Font de la Mulassa, Font
d'en Fargues, Camp de l'Arpa i del Guinardó, d'un servei magnífic.
Les entitats
d'aquests barris van oferir al Sr. Roca un banquet d'agraïment a
l'Hotel de l'Avinguda del Tibidabo. El Sr. Roca va donar les gràcies
als assistents i va prometre que tindria tota la cura necessària per
mantenir el prestigi que en pocs dies havia assolit i , si fos
possible, millorar-lo.
L'accés als
vehicles s'efectuava pel darrera, car la plataforma, situada rera
l'eix posterior, era oberta i amb una porta central sobre l'eix del
cotxe que s'utilitzava per baixar del cotxe. Tenien 29 seients
dobles situats de cara i d'esquena en sentit contrari de la marxa. A
la plataforma posterior hi podien viatjar 12 passatgers.
Quan la
guerra es va suspendre el servei restablint-se el 7 d'octubre de
1941. Cinc anys desprès, passà a mans de Tranvias de Barcelona,
S.A.
- Fonts Informatives: Resum extret del llibre ELS TRANSPORTS D'HORTA , de Desideri Díez Quijano. Moltes de les fotos dels fons Brangulí. Notes complementàries del Llibre Parlem del Guinardó de l'Enric Marimon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada