dimarts, 16 d’abril del 2013

ELS PRIMERS AUTOBUSOS QUE VAN ARRIBAR A HORTA I AL GUINARDÓ

En els anys 20 de segle XX, es va popularitzar una nova forma de transport: els autobusos.

L'any 1921 es constitueix la societat Compañía General de Autobuses – CGA”, amb la concessió per part de l'Ajuntament de set línies regulars, que enfront dels tramvies, oferien una major mobilitat.

La CGA va inaugurar la primera línia que anava del carrer Provença a l'Estació de França, passant per les places Catalunya, Antoni López i Pla de Palau, l'octubre de 1922.

Altres companyies del moment foren,  la de Autobuses del Norte de Barcelona, constituïda en 1927 que tenia la concessió de dues línies de Gràcia a Horta, rodejant el Turó del Carmel amb central a la Plaça Lesseps i Autobuses Roca, que mereix un tractament a part.



Compañía de Autobuses del Norte de Barcelona.

L'any 1928 Magí Roca Sangrà, va sol·licitar a l'Ajuntament la concessió d'una línia que anava del Passeig de Gràcia/Provença, arribaven al carrer d'Urgell i al Paral·lel

Autobusos Roca cobrien les necessitats de transport a la zona alta de l'Eixample. Un sector mal cobert pels tramvies. L'any 1930 encara va obtenir la concessió de la línia, amb trajecte entre Balmes/Pelai i el barri d'Horta.

A Horta però, l'any 1926 la companyia d'autobusos del Nord de Barcelona, formada per l'Agrupació de Propietaris del Carmel, inaugurà el servei Horta-Carmel que va tenir una gran transcendència.



Línia Horta Carmel dia de la inauguració, foto Brangulí

Un segon pas el donà el sr. Aircorbe, advocat resident a la barriada dels Periodistes, situada a la Font d'en Fargues i el Torrent de la Carabassa. El Sr, Aircorbe gestionà la la concessió de línia d'autobusos Lesseps-Guinardó que fou atorgada l'any 1926 a nom de Ramón Oriol Cinca, en 1928 la concessió fou prolongada : Lesseps-Guinardó-Horta, a favor de Josep Esteve, i explotada per l'empresa “Autobuses del Norte de Barcelona.

Aquesta línia va desaparèixer durant la Guerra Civil de 1936-1939, la Generalitat en va requisar els cotxes, els quals foren portats al front d'Aragó.

Cap l'any 1962 tornava a restablir-se aquesta línia, molt desitjada per la gent d'Horta que feia el servei de posar en contacte Horta, Guinardó i la part alta del Carmel, una zona que sempre havia estat – i continua estant – desatesa.



ELS AUTOBUSOS ROCA

Si existeix alguna companyia de transports col·lectius que els vells veïns d'Horta i del Guinardó recorden, aquesta és autobusos Roca. Aquests autobusos van omplir un gran buit en les desastroses comunicacions entre Horta i el Guinardó amb el centre de la ciutat de Barcelona.

En 1928 la concessió d'una línea d'autobusos de Còrsega.Passeig de Gràcia a la Rambla Volart al Guinardó, que li fou concedida l'abril de 1928. Es van posar en servei tres cotxes de fabricació francesa marca SOMUA (Société d'Utillage Mécanique et d'Usinage d'Artillerie de Saint Ouen-Seine).

En el Butlletí del Mas Guinardó del mes de desembre de 1927 es comunicava als socis que el dia 18, s'inaugurava la línia d'autobusos Roca. El 23 d'abril el Sr. Roca va parlar de  les futures línies d'autobusos  que durien del uiinardó al Passeig de Gràcia, passant pel carrer Còrsega.

La comissió de Foment va dirigir una nota a la direcció dels tramvies de Barcelona demanat que els conductors respectessin les parades, ja que  no fer-ho motivaria una catàsfrofe a la Rambla Volart.



Mas Guinardó - Festa de la inauguració  de la línia - Foto Brangulí





En ampliar la línia original al Guinardó, amb prolongació fins el Paral·lel, la companyia Autobusos Roca, matriculà i va posar en servei des del mes de febrer de 1930, una sèrie de 7 autobusos marca SOMUA com els precedents, que si bé no diferien en la maquinaria si que ho feien en l'aspecte extern.



Dia de la inauguració de la línia - Fotos Brangulí
Se sabia a Horta que la companyia d'Autobusos Roca era una empresa seriosa i que podia estar interessada en una nova línia que posés en contacte el centre de Barcelona amb Horta. Tot el barri es va bolcar en aconseguir aquesta línia d'autobusos. La línia es va obtenir finalment però, no sense haver treballat molt, tant les entitat del barri com els veïns que es van mantenir units i perseverants, a la fi d'aconseguir allò que els era tant necessari, una actitud en el cas d'Horta meritòria.

En 1927 comença un moviment per obtenir aquest servei i es constitueix una comissió l'any 1928, nomenada per entitats del barri, per tal d'assumir la responsabilitat directa de la impulsió d'aquesta línia.

El mes de juliol del mateix any, és a dir, quatre mesos més tard la Compañia General de Aubotubes, que havia reiterat molts cops que no l'interessava donar servei a Horta, va canviar de parer i va demanar que, si més no, la deixessin arribar fins els Quinze, es tractava, en definitiva, d'oposar-se a la concessió de la línia Roca que els veïns reclamaven.

En 1930 la “Comissió Municipal Permanent” acordà obrir durant un període de 30 dies, un concurs per l'establiment definitiu d'una línia d'autobusos des del centre fins a Horta.

La intromissió de la Compañia General de Autobuses va aixecar una gran protesta a Horta que va originar la redacció d'un manifest signat per les entitats del barri.

Malgrat tota aquesta colla de dificultats el barri unit va aconseguir un servei d'autobusos digne des del centre de Barcelona, carre Pelai a Horta, van ser, doncs, els primers autobusos que van arribar-hi.


Dia de la inauguració davant la parròquia de Sant Joan d'Horta 1932. Autor desconegut

La concessió fou atorgada el 16 d'octubre de 1930 i van entrar en servei oficial el 22 de desembre i la festa inaugural, amb tres nous cotxes en servei, fou el diumenge 1 de febrer de 1931, el trajecte durava 20 minuts, cal aclarir que el trànsit de l'època així ho permetia, és clar.

De la Ronda va sortir una caravana amb sis cotxes que van recórrer el trajecte habitual i van arribar fins la porta de l'església de Sant Joan d'Horta al carrer de Campoamor, entre els aplaudiments dels habitants de la barriada que van voler premiar així el gran esforç que havia realitzar l'Industrial Roca en dotar a les barriades que en sortien beneficiades Horta, Santa Eulàlia, Carmel- Font de la Mulassa, Font d'en Fargues, Camp de l'Arpa i del Guinardó, d'un servei magnífic.

Les entitats d'aquests barris van oferir al Sr. Roca un banquet d'agraïment a l'Hotel de l'Avinguda del Tibidabo. El Sr. Roca va donar les gràcies als assistents i va prometre que tindria tota la cura necessària per mantenir el prestigi que en pocs dies havia assolit i , si fos possible, millorar-lo.

L'accés als vehicles s'efectuava pel darrera, car la plataforma, situada rera l'eix posterior, era oberta i amb una porta central sobre l'eix del cotxe que s'utilitzava per baixar del cotxe. Tenien 29 seients dobles situats de cara i d'esquena en sentit contrari de la marxa. A la plataforma posterior hi podien viatjar 12 passatgers.

Quan la guerra es va suspendre el servei restablint-se el 7 d'octubre de 1941. Cinc anys desprès, passà a mans de Tranvias de Barcelona, S.A.



  • Fonts Informatives: Resum extret del llibre ELS TRANSPORTS D'HORTA , de Desideri Díez Quijano. Moltes de les fotos dels fons Brangulí. Notes complementàries  del Llibre Parlem del Guinardó de l'Enric Marimon.